Alla inlägg den 22 maj 2011

Av Ida Adamsson - 22 maj 2011 12:21









Nästan alla par grälar och det är väldigt vanligt. 

Dom som inte grälar är väldigt sällsynta eller har varit tillsammans i så pass många år att allt har löst sig. 


Dom punkterna nedan på olika ämnen som brukar starta gräl.




* En partner som inte lyssnar: Det är rätt vanligt. Jag har faktiskt grälat med min sebbe om detta. Men fått ett svar som tips på varför. När jag skäller på min älskling att han inte lyssnar Ex/ "Varför slänger inte du all smuttstvätt i tvättkorgen?" Då han inte lyssnar kan vara för att han skäms och inte mår bra för att jag skäller på han. Ett annat Ex/ "Varför säger du aldrig att du älskar mig?" Då han inte vill lyssna på detta heller är för att man på pekar det och det blir en jobbig situation. Dessa alternativ grälar inte vi om detta var bara några ex. 


* Slöseri.. En partner som slösar på mycket så som pengar eller mat eller annat. Detta är väldigt vanligt. Det man kan göra då är att tillsammans försöka när det gäller pengar skriva upp på ett papper hur mycket pengar som ska gå åt till vad. Som på lyxfällan ni vet. Sätta upp hur mycket pengar man ska lägga på mat, kläder och det ena och det andra. Det gör man tillsammans och inte enskilt. När det gäller slösa på mat som kan ske hos mig och min älskling så får man försöka lösa diskutionen och sätta sig ner och prata om det. Då vår ekonomi inte är så bra så har vi försökt lösa detta. Vi har bestämt att vi inte ska gå och småäta vilket kan ske ibland. Men vi måste tänka på vår ekonomi och vårt matföråd. 


* Pengar är jätte vanligt att bråka om. Det är något som gör att man mår väldigt dåligt om man har för lite. Det man kan göra är att försöka tillsammans vara starka och verkligen kämpa för att tjäna pengar. Då jag inte har någon ekonomi så är det så att jag har ett jobb som jag inte får betalt för men som senare ger mig bra meriter det kommer leda förhoppningsvis till arbete. Då har jag löst lite pengar. Men sen också får man tänka på vad man slösar sina pengar på. Om jag springer ner på stan kan jag inte lägga pengar på massa kläder och sådant för det har vi inte råd med. Det måste var och en tänka på vad man har råd till. Då man är sambos så har man lite gemensam ekonomi och då ska man tänka på den andra också och tänka på sitt hushåll. 


* Lathet är också väldigt vanligt då den ena kanske tycker att den gör mer än den andra. Men då får man ta och dela upp det. Är det svårt att hålla koll på vem som ska göra vad så kan man göra en lista. Ex/ v.4 diskar och damsugar kvinnan hela veckan. Mannen lagar mat och torkar golv. Tillsammans tvättar man kläder osv osv. Sen nästa vecka så byter man. 


* Snarkningar är rätt så vanligt. Då den ena kanske snarkar jätte högt och den andra kanske inte snarkar alls. Det blir lätt så att den som snarkar stör den andres sömn men det är ju inte med flit för ståss. Det man då kan göra är att gå till apoteket och se om det finns någon medecin eller något där som kan hjälpa mot snarkningar. Det går bra med öronproppar också men då hör man inte väckarklockan om man ska gå upp tidigt. 


Det är så många punkter men det är för mesta dels små tjaffs som lätt kan lösas med hjälp av att man sätter sig ner och tar ett snack med varandra. Och hur man på bästa sätt kan lösa saker och ting. Papper och penna är faktiskt en bra lösning då den hjälper en att komma ihåg. Och kan kartlägga allt som ska göras och styras i hemmet. 


Nedan finns en länk till den sidan på aftonbladet där det står om gräl. 

Alla gräl kan lösas på många olika sätt. Det gäller bara att man sätter sig ner och pratar om det. 

Det funkar i alla fall för mig och min älskling :) 

Det blir också ett mycket bättre förhållande om man talar ut om det som gör att man blir sur och så vidare.


http://www.aftonbladet.se/wendela/article13062981.ab





Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Testa på!

Tjäna pengar på olika sätt

 

Lustjakt

Sexleksaker från Lustjakt.se

Nytt liv på 1 dag

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Gästbok

Dagens citat

Dagens citat

Dagens ordspråk

Dagens ordspråk

Dagens gåta

Dagens gåta

Omröstning

Vilken årstid tycker du bäst om?
 Vinter (Jag/Tosseida hatar kyla)
 Sommar (Jag/Tosseida ÄLSKAR värme)
 Vår
 Höst

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards